Galle og afslapning

Tirsdag udforskede vi Galle Fort, som er på UNESCO World Heritage List (UNESCOs Verdensarvsliste). Galle Fort er en by i byen Galle (udtales “Gavl” med underkæben skudt frem – lige som Gug) med hoteller, restauranter, butikker og boliger. Selve byen er ikke så interessant. Turistet, dyr og svedig. Men en tur rundt på fortets mure er et must. Vi optog vores tur med GoPro – enjoy:

Rundtur Galle Fort

Galle var i 1400-tallet den vigtigste havn i Sri Lanka. Da portugiserne kom til landet i 1600-tallet byggede de Galle Fort og forskansede dermed byen. I 1649 koloniserede Holland Sri Lanka og overtog byen. Hollænderne byggede fortet større og forskansede det dermed yderligere.

Det var fantastisk at vandre rundt på fortet med udsigt over havet og byen. Man kunne sagtens fornemme, hvordan det må have været dengang at holde øje med fjendtlige skibe i døgndrift. Imens vi gik der, sendte jeg lige min morfar en tanke eller to. Det var Galle havn han lagde til, da han ankom til Sri Lanka for over 20 år siden.

Jeg er vild med de tre her:

Næste dag kørte vi de 20 minutter i tuk-tuk ud til Calamander Unawatuna Beach Resort (tuk-tuk’en blev ungernes foretrukne transportmiddel i Sri Lanka, og L sagde faktisk i dag ved aftensmaden, at hun ønsker sig en rød tuk-tuk til sin femårs-fødselsdag til sommer!). Det var skønt for en gangs skyld at bruge minimal tid på transport, og det var endnu skønnere at tænke på, at vi de næste to dage ikke skulle andet end at slappe af.

Vi mødtes med familien M, som vi har lært at kende i Dubai. De havde også rejst rundt i Sri Lanka den foregående tid og trængte – som vi – til at puste ud ved pool og strand.

Resortets største pool var speciel, fordi den var rød – efter sigende den eneste i verden med den farve. De røde fliser gjorde ikke noget godt for poolen. Børnenes første kommentar, da de så den, var: “Poolen er snavset”. Bedøm selv:

På andendagen gik vi tur langs stranden. Vi samlede skaller og nød det sene eftermiddagslys. Standen var desværre ikke særlig lækker. Havet trak sorte striber af olie op på sandet, og der lå affald og hundelorte rundt omkring. Øv. Jeg bliver trist og føler mig magtesløs, når naturen mishandles af mennesker på den måde. Det er ikke okay. Min morfar ville være blevet vred, hvis han så stranden, som den ser ud nu. Han levede altid med naturen og ikke af naturen, dengang han sejlede.

Bagefter en tur i bølgerne med et godt tag i fars hånd:

To dejlige dage FLØJ af sted. Børnene legede rigtig godt sammen, og vi voksne havde hyggelig snak på gangen, da de endelig krøb sammen i fosterstilling om aftenen. Tak for et par skønne dage, familien M!

2 Comments Tilføj dine

1. Annie Billesbølle siger:

Jeg kan da ikke nå at læse dem………:-)