Petra

På Edom Hotel i Wadi Musa (landsbyen, hvor indgangen til Petra er) er det sjovt at hoppe i sengene. Det var det også på Rum Hotel i Amman. L og M kvalitetssikrer altid madrassernes fjedre som det første, når vi ankommer til et nyt hotel. Allerhelst akkompagneret af LIGA’s ”Julia” på Janus’ telefon. Det er sjovt at se, hvordan de kan få forskellige lege ud af hotelværelsets møbler. På et tidspunkt er skrivebordet en bil og skuffen er bilens motor, som skal laves. Forskellige dele bliver udskiftet, og da jeg senere ikke kan finde solcremen, så er det der, den er havnet. Skabet kan bruges som bus, hvor dørene åbnes og lukkes, og der skal vises billet eller skannes kort før, at man må komme med. Af dynerne og sofabordet opstår der en hule. Herfra kan man springe ud og skyde farlige ninjaer med vandflaskerne som pistoler. Der er ingen grænser for deres fantasi, og det er så inspirerende at høre dem snakke og lege sammen.

Fredag morgen mødte vi vores guide Mohammed i hotellets lobby. Han er fætter til den arabiske rejsearrangør, 20 år og studerer kulturforståelse. I vores papirer stod der, at vi skulle have en tre timers guidet rundtur i Petra. Men Mohammed havde et tilbud til os. Han ville tage os med på hesteryg bag om bjergene ved Petra, så vi fik mulighed for at klatre op og se The Treasury ovenfra (The Treasury er Petras hovedattraktion). Derefter videre på hest rundt om Petra og hen til en trappe, som fører ned til byen. Vi var umiddelbart med på ideen (vi kunne godt se fordelen i at spare et par af de mange kilometer i benene ved at ride), men syntes at hans pris var for høj. Janus er på ingen måder typen, som prutter om prisen, så jeg måtte tænke hurtigt. Han havde foreslået 35 JOD per hest, så jeg sagde 50 JOD for begge heste (det svarer ca. til 500 kr.). Mit bud var for højt, for han sagde straks ja. Men det er vilkårene i disciplinen, og det viste sig at turen var alle pengene værd.

L og jeg red på den hvide hest ført af Mohammeds lillebror. M og Janus red på den brune hest. Når der var en sti, var den smal og snoet. Ellers gik hestene på grus, større løse sten og klipper. I starten gik det meget opad, og jeg var imponeret over at både L og M ikke var bange. Første gang hesten skred ud på et af benene, måtte jeg lige snakke med L om, hvor dygtig hesten var til at gå i bjergene, og at den havde prøvet det mange gange før. Ikke så meget for at berolige hende, men mere for min egen skyld.

Men hvis vi ser bort fra at mit hjerte slog et dobbeltslag et par gange undervejs, så var det en fantastisk ridetur. I smukke omgivelser og væk fra alle turisterne. De to brødre var – som vi oplever de fleste jordanere – venlige, men ellers formelle. Så vi nød stilheden, naturen, hestene og hinanden. Og ungerne elskede det! Det er utroligt, hvilke udfordringer de tør tage op. Vi byder dem en del, og jeg kan ikke huske, at de har pivet på noget tidspunkt. De er så seje!

Her klatrer M og jeg. Vi vil se The Treasury oppefra.

The Treasury – indrømmet: min højdeskræk blev lidt udfordret.

Derefter klatrede vi ned til hestene og red det sidste stykke hen til trapperne, som førte os ned til Petra.

L havde lige en længere afsked med den hvide hest:

Nomadefolket nabatæerne byggede Petra (af græsk = sten) omkring 200 år f.Kr. Petra var nem at forsvare, og lå hvor alle handelsruterne mødtes, så nabatæerne kunne kræve told af handelskaravanerne. I de første århundrede efter Kristus rykkede romerne ind og satte deres præg på Petra. Et jordskælv i 363 pulveriserede mange af bygningerne og senere blev byen en del af de islamiske kalifater. Med de nye søhandelsruter blev karavaneruterne ændret og nabatæernes hovedstad sygnede hen. I 300 år var byen glemt – kun få lokale kendte til den – indtil schweiziske Johann Burckhardt opdagede den i 1812. Forklædt som beduin og under påskud af, at han ville ofre en ged til Haroum (af kristne kendt som Moses’ bror) ved den hellige grav, fik han en lokal guide til at vise ham vejen til Petra.

Størstedelen af turisterne går igennem den naturskabte 1, 2 km lange kløft Bab Al Siq.

For enden af kløften er The Treasury (Al-Khazneh) den første store åbenbaring af de mange huler, beboelser, gravsteder og templer, som Petra består af. Monumentet er næsten 40 meter højt og skåret ud af en klippe. Navnet The Treasury – eller Skattekammeret – kommer fra en legende om en Farao, som skulle have gemt en skat i urnen på toppen. Man kan se skudhuller omkring urnen fra forsøg på at få fat i skatten. I virkeligheden er det et mausolæum og arkæologer tror, at det var til ære for kong Aretas IV (år 40 f.Kr.-9 e.Kr.). Det er vildt at forestille sig, at gadeniveauet i Petra var 5-7 meter længere nede end The Treasury, og at udgravningerne af byen langt fra er slut.

I Siq’en byggede Nabatæerne – mestre i hydrologisk teknik – to kanaler, så byen blev forsynet med vand. Men for at undgå oversvømmelse om foråret skar de en 88 meter lang tunnel ind i klipperne ved indgangen, så de kunne lede smeltevandet fra bjergene væk.

Da vi havde sagt farvel til Mohammed og hans bror, gik vi ad mange trappetrin ned til byen. Her mødte os dette syn:

Vi tankede op på mad og drikke ved en lille café. M var træt, og vi havde ikke klapvogn med, så han måtte sove på min skulder:

Imens gik Janus og L på opdagelse. De udforskede området omkrig det romerske teater og var væk en times tid.

Da de kom tilbage begyndte vi turen retur til hotellet. Denne gang igennem Siq’en. Nu fik vi også set The Treasury nedefra – eller bare “fra”:

Vi tog os god tid på vejen tilbage. Børnene skiftedes til at balancere på klipperne, løbe efter hinanden eller blive båret af os. Efter fire kilometer ramte vi dobbeltsengen på hotellet, og blev enige om, at vi havde overstået dagens workout. Vi fik kun set, hvad jeg tror, der svarer til en tredjedel af det smukke Petra, men så er der jo incitament for at tage tilbage dertil om nogle år.