Tour de Kyoto

I går mødte vi muren. Vi orkede simpelthen ikke flere oplevelser. Selvom vi har husket at indlægge en formiddag i ny og næ i løbet af rejsen, hvor alt har foregået i langsomt tempo, og ungerne har leget længe uden forstyrrelser, var det lige som om, at luften gik af ballonen. Trætte besluttede vi at lade være med at springe (eller måske rettere kravle) over den – muren. Lytte til vores kroppe og bare hvile. Lave præcis ingenting.

Da det blev frokost var vi nødsaget til at bevæge os ud, idet køkkenet i den lejlighed, som vi boede i, var meget sparsomt udstyret. Vi tog på Yakiniku Toraji Restaurant, fordi vi gerne ville opleve det japanske køkkens teppanyaki, hvor man griller sin mad på en jernplade ved bordet. Når nu hovedparten af dagen gik med Ramasjang Mysteriet, kortspil, aktivitetsbøger o.lign. ville vi gerne gøre os umage med en anderledes spiseoplevelse (ja, ja, det er vel egentligt selvmodsigende, når nu jeg lige har skrevet, at vi ikke orkede flere oplevelser. Men pointen her er, at vi gjorde, hvad vi havde LYST til, og ikke hvad guidebogen dikterede, eller hvad vi havde planlagt hjemmefra).

På restauranten fik vi et lille ”rum” at sidde i med vægge af rispapir, som adskilte os fra de andre gæster. Skoene skulle af og vi sad på gulvet, det hele virkede meget japansk. Lige indtil Janus pludselig læste skriften på mit glas med grapejuice:

Korean!?  Haha, vi var ikke på en restaurant med typisk japansk cuisine, men derimod koreansk! Det grinede vi altså en del af. Nå, men uanset hvad, så var maden virkelig lækker, og L og M syntes det var et hit med egen grill i bordet.Vi spiste os mætte, fniste lidt mere af vores fejltagelse og slentrede tilbage til lejligheden.

Mandag – dagen før – havde vi kørt Tour de Kyoto på ca. 25 km. Det var helt dejligt at komme rundt på en anden måde en gå-ben og klapvogne.

Tour de Kyoto

Blandt Kyotos 1600 templer, prioriterede vi to. Det var nok for os. Men oh, hvilke to! Kiyomizu-dera (Kiyomize betyder klart vand) er beliggende på en bakke i udkanten af Kyoto. Hovedbygningen hviler på tretten meter høje træstolper, og herfra har man god udsigt udover Kyoto. Templet er meget populært – unge lokale japanere kommer for at få held i kærlighed, seriøse pilgrimme kommer for at bede og turister fra hele verden kommer selvfølgelig for at se det smukke tempel.

På vej tilbage til cyklerne fik M’s interegeren med først en japansk pige og senere en japansk dreng stor opmærksomhed. Fædre og andre turister (!) knipsede løs, da de helt uvidende børn på skift legede med et par biler. Pigen fik øje på M på trappen og blev interesseret i ham. De legede lidt, indtil en anden dreng kom. Han havde to legetøjsbiler med og gav pigen den ene. Hun glemte M og vendte sig mod den anden dreng. M fulgte nøje med i de to andre børns leg med bilerne, og så så sit snit til at prøve lastbilen, da pigens far kaldte på hende. The cutest thing ever!

Vi fortsatte vores cykeltur på Filosofistien, som er en to kilometer lang grussti langs en lille kanal. Den skulle være vanvittig flot om foråret med blomstrende kirsebærtræer. Den var nu også meget pæn i efterårsfarver. Stien har sit navn efter Nishida Kitaro – en af Japans mest kendte filosoffer – som efter sigende mediterede på stien, når han gik sin daglige tur til Kyoto Universitet.

Sidste stop var ved det fantastiske Kinkaku-ji tempel (eller Guldtemplet). Oprindeligt bygget som bolig i 1400-tallet til shogunen Ashikaga Yoshimitsu, men efter hans død lavet om til et buddhistisk tempel. Brændt ned utallige gange i krige og bygget op igen. Sidst renoveret i 1955-1987, hvor alt guldet blev udskiftet. Den sene eftermiddagssol fik templet til at stråle endnu mere og spejle sig i havens lille dam. Meget betagende!