… , til vands og i luften

Vi har ikke prøvet at sejle i havkajak med L og M før. Så da det gik op for os, at de to havkajakker som Iles des Palmes Eco Resort havde liggende var gratis at benytte, tog det os ikke mange sekunder at beslutte, at vi skulle have en tur i dem. Jeg havde lidt betænkeligheder ved, at der ikke var redningsveste til ungerne. Lavvande i bugten, et korkbælte om M’s mave, og L’s udmærkelser ved svømmeundervisningen det sidste års tid overmandede mine second thoughts.

DCIM100GOPROGOPR1137.

Vi padlede langs stranden i bugten og holdt hele tiden øje med, hvor dybt der var. Kraftig undervandsvegetation gav havkajakken stor modstand, og M syntes, det var ubehageligt at stikke armen ned i. Vi kom tæt på klipperne og – til L’s store fornøjelse – pilede sorte krabber i alle størrelser hurtigt væk. Ved et lille stykke med sand trak vi kajakkerne op, og imens ungerne legede i vandkanten samlede Janus og jeg skrald. Der lå ikke noget på stranden, men klipperne gemte på mange plastik flasker. Sikkert drevet fra byen på den modsatte side af bugten og båret op imellem klipperne af høje bølger.

DCIM100GOPROGOPR1145.DCIM100GOPROGOPR1150.

På tilbagevejen havde blæsten rejst sig, og vi havde pludselig ret meget modvind. Mullerne blev testet, og børnene bedt om at holde godt fast. Det lykkedes at komme retur til resortet uden nogen blev våde. En succesfuld første familietur i havkajak og absolut ikke den sidste!

Dagen efter var vores sidste inden metalfuglen skulle fragte os nordpå til sandkassen. Vi brugte formiddagen på endnu et ø-hop. Fra Praslin Island til Mahe. De tidligere omtalte og efterstræbte flybilletter blev – efter flere forsøg (og her er følgende erfaringer gjort: Flybilletter til indenrigsflyvninger på Seychellerne skal købes i lufthavnen – ikke på nettet. Lufthavnen har lukket hele søndagen og allerede kl. 16.00 i hverdagene. Kom ikke her og sig, at vi ikke har styr på fakta, hvad angår anskaffelse af flybilletter!) – en realitet. For 100 dirham MINDRE fløj vi til Mahe i stedet for at sejle. Hvor skørt?! Vores motivation for at flyve var at se paradis-øerne oppefra. Men at vi oveni skulle spare penge, det var lidt syret.

Lille bitte lufthavn. Her: Check-in.

DCIM100GOPROGOPR1161.

Flyveturen fra Praslin til Mahé

Flyveturen varede kun 20 minutter. M var svært utilfreds med, at han ikke fik serveret mad undervejs. I Mahe så det sådan ud ved “bagage-båndet”:IMG_4865Efter check-in på Hotel La Roussette tog vi en taxa ind til Victoria for at snuse lidt til byen. På Selwyn Selwyn-Clarke Market købte vi lokalproducerede kanelstænger.

En lille italiensk café gjorde os alle fire utroligt lykkelige i ca. ti minutter. De havde jordbærsorbet, som L kunne tåle. I 30 graders varme med høj luftfugtighed ville jeg nemt kunne konsumere mindst tre is om dagen, men L’s mælkeallergi bremser mig. Det er indlysende, at ingen af os spiser is, når hun ikke kan få én. Faktisk er det ikke bare is, men også – altså når vi rejser – det meste brød og alle slags kager, som vi afstår. På sin vis er det ikke dårligt at blive begrænset i at indtage store mængder sukker. L udtrykker sjældent, at hun savner noget, så jeg skal nok stoppe med at whine, bide trangen i mig, og se det positive i et mindre sukkerindtag. Men healthy-talk eller ej – de italienske is var seriøst gode!

Clocktower inspireret af Little Ben i London.

En kort tur i poolen efterfulgt af en lige så kort nattesøvn stod vi i Seychelles International Airport. Med uglet hår, søvn i øjenkrogene og bagagen fyldt op af spændende rejseoplevelser. Klar til afgang mod sandkassen. Retur med os.