Zootosa

Da vi sidste tirsdag aften sad sammen og spiste på Newton Food Market, spurgte Janus, hvad der havde været det allerbedste ved besøget i Singapore Zoo den dag. M svarede prompte: ”Da den almindelige due sad på grenen inde hos papegøjerne.” Det havde han simpelthen syntes var SÅ fjollet. En almindelig due i et bur i en zoologisk have! Og talt meget om efterfølgende. For L havde det været situationen med de to unge aber. En hanabe havde løftet en hunabes hale, kigget lidt, parret sig lidt, kigget endnu en gang og så afslutningsvis ladet halen falde ned igen. L fnisede ved tanken, og jeg slap Billesbølle-grinet løs for anden gang den dag. Med billederne tilbage på nethinden var det umuligt at lade være. Det havde virkelig set sjovt ud.

Jeg tror, at Janus og jeg var enige om, hvad vi syntes var højdepunktet for dagen i den award-vindende zoologiske have. Pandaerne. Singapore Zoo er inddelt i fire store parker. Den mest berømte – og specielle – er deres Night Safari. Den har åbent kl. 19.30 til midnat, og her har man mulighed for at opleve nataktive dyr i deres naturlige habitat. Den ville vi rigtig gerne have set, men vi syntes ikke lige, at det kunne lade sig gøre med to mindre børn. Parkerne – Jurong Bird Park og Singapore Zoo – fravalgte vi til fordel for The River Safari, som tilbyder et eventyr inspireret af verdens floder og dyrelivet i og omkring. Bævere fra Mississippi Floden, skarptandede tigerfisk fra Nilen, indiske gharial krokodiller fra Ganges Floden og så selvfølgelig bambusskoven ved Yangtze Floden husende de to store kinesiske pandaer Kai Kai og Jia Jia. Vi kom lige til frokost. Gulerødder, æbler og så bambus selvfølgelig. Jia Jia spiste længst tilbage i sin indhegning bag nogle buske. Genert. Kai Kai lå midt i sit bur på ryggen og tog for sig af retterne. Veltilpas. Janus og jeg har for mange år siden set legesyge pandaunger i Kina. Det var en stor oplevelse. som vi stadig husker tydeligt. Derfor havde vi lyst til at give L og M samme mulighed. Det fik de, og de delte vores begejstring for de store venlige bjørne.

Stort set ingen andre besøgende og solen i skjul bag skyerne gjorde det meget behageligt at gå rundt i parken. River Safari Cruise gav hvile til store og små ben. Vi sejlede små tyve minutter rundt på Seletar Reservoir  langs med omkredsen af parken.

Senere blev båden mindre og omgivelserne en kopi af Amazonefloden, og her var vi så heldige at hilse på denne spektakulære myresluger.

Vi passerede også legende aber, sovende jaguarer og skræppende flamingoer, der skændtes ved bredden.

The River Safari i Singapore Zoo er en spændende og anderledes zoologisk have. Jeg var især vild med, at parken er bygget op om et bestemt tema. Det skabte fokus, dybde og sammenhæng i de forskellige små udstillinger.

Onsdag tog vi til Sentosa, Singapores fjerde største ø, som ligger syd for byen. Sentosa – med sloganet “The State of Fun” – tilbyder singaporeanere et pusterum fra hverdagens travlhed med strande, museer og forlystelsesparker. Kabelbanen gav os mulighed for at se øen ovenfra. En flot udsigt!

Men ellers kom resten af dagen til at stå i skuffelsens tegn for os. Stranden var ikke synderligt indbydende med affald i vandet og store containerskibe i horisonten. Vi badede alligevel og legede i sandet.

Da vi brød op var det for at tage på et museum, Images of Singapore, som jeg havde læst om i guidebogen. Et såkaldt live museum – bygget op om otte scener – hvor skuespillere spiller Singapores historie for gæsterne. Da vi stod ved billetskranken, oplyste manden bag den, at billetten til Images of Singapore også inkluderede et besøg på voksmuseet Madame Tussauds. Deraf blev prisen himmelhøj. What to do? Her stod vi – børnene forventningsfulde og os uden ideer til en alternativ aktivitet – der var ikke meget andet at gøre end at lukke øjnene og taste koden til betalingskortet. Desværre levede museet ikke op til vores forventninger. Der var mere monolog, end der var skuespil. Vi var for mange gæster i forhold til pladsen, og derfor var det svært at se og høre. Bagefter fik vi konstateret, hvorfor vi ikke har været på et Madame Tussauds-museum før. For mig kunne det simpelthen ikke blive mere intetsigende.

På hjemturen stoppede vi ved Seah Im Food Centre – et mere lokalt sted end Newton Food Centre. Her havde de sælgende lidt sværere ved at forstå engelsk, men til gengæld smagte maden bedre. Det bedste var dog, at L var blevet så tryg ved denne måde at købe mad på, at hun SELV gik rundt og kiggede på billederne og SELV bestilte det, som hun gerne ville have. Hun bad endda den dame, som hun bestilte jordbærsmoothie hos, om at lave den uden mælk. Helt uden hjælp! Janus og jeg var ved at revne af stolthed. L selv … var godt tilfreds.