Hovedstaden

I skal høre lidt mere om vores Oman-tur (og Ras Al Khaimah-weekenden i begyndelsen af december) inden jeg begynder at poste om New Zealand, som vi pt befinder os i. Fra Sohar kørte vi til Muscat. M havde fået feber og var desværre ikke meget værd. Han sov i bilen og havde det trods den forhøjede temperatur okay. Den ikoniske Sultan Qaboos Grand Mosque var dér, hvor vi ville bruge vores eftermiddag. Vi havde dog ikke gjort vores hjemmearbejde godt nok, det viste sig, at moskeen kun var åben for ikke-muslimer om formiddagen. I stedet kørte vi til stranden i Qurum – en forstad til Muscat. Stille bølger i det lune havvand og en smuk solnedgang berigede os. Men M trængte til at komme hjem under dynen, panodilen han havde fået tidligere var holdt op med at virke, og vi kørte til vores hotellejlighed i Muscat, og puttede alle tre børn tidligt.

M havde det væsentlig bedre på tredjedagen. Efter morgenmaden tog vi til den gamle bydel Mutrah og startede dagen på fiskemarkedet. Her var vi alle fem vældigt underholdt af de mange sælgere og deres varer fra havets dyb. Flere var venlige til at vise børnene specielle fisk og store krabber. Og i hjørnet hvor mændene rensede og skar fiskene ud, fik L og M hver en fiskekrog. Kæmpe souvenir-hit! Krogene står nu udstillet på deres skrivebord i et lille krydderiglas.

IMG_0244IMG_0245IMG_0246IMG_0251 (1)

I gåafstand fra fiskemarkedet ligger Al Mutrah Souk. Den er beskrevet på diverse must-see-lister for Muscat, og det motiverede os til at svinge forbi. Men jeg var egentlig ikke i humør til at skulle afvise de mange ivrige (læs: irriterende) sælgere, som konstant kontaktede os. Automatisk kom vi til at gå lidt hurtigt igennem de smalle gader med kun et enkelt stop – troede vi – og det var, da U så denne herreløse kat:

Den ville han gerne snakke med. L havde spottet et par haremsbukser, som hun kunne li’, og da vi havde gået rundt i en cirkel, kom vi tilbage til den butik, hun havde set dem i. Hun prøvede dem, og jeg pruttede om prisen. Et par andre sælgere greb os i at bruge penge på børnene og udnyttede det til deres fordel. De satte en kumma – en omani kasket – på hovedet af både M og U, og vupti så måtte vi have flere penge op ad lommen. Smart!

Den stod på museums-hop om eftermiddagen. Først frokost på Bait Al Zubair – et privatejet museum – med en stor udstilling af kulturelle- og historiske genstande. I haven er der en stor minimodel af Muscat, som illustrerer både bjergene, byen og havnen. Derefter suplim udsigt fra Muscat Gate Museum, som er beliggende oven på Muscat Modern Gate. På selve museet kan man få indsigt i Omans historie med særlig fokus på hovedstaden og dens udvikling. Også vandingssystemet Falaj er beskrevet. Vi nøjedes med udsigten.

The National Museum fik størstedelen af vores tid. Der var modeller af forskellige forte, der var lerkrukker, gamle smykker og klæder og meget andet, som viser Omansk historie og kultur. Meget af det kender vi fra UAE, som jo som naboland ikke er så forskelligt fra Oman.

Helt øre af informationsindtagelse gik vi – som det sidste indslag på dagen – forbi Al Alam Palace, som Sultanen kun bruger ved ceremonielle lejligheder. Paladset er bygget det sted, hvor den tidligere britiske ambassade lå og resterne af en flagstang stod. Historier fortæller, at hvis en slave rørte ved flagstangen, fik han sin frihed. Det står i stor kontrast til det faktum, at Oman er berygtet for at handle med slaver fra øst afrika og sultanen i midten af 1800-tallet flyttede hovedstaden til Tanzania. Paladset er lukket for offentligheden, så vi måtte nøjes med billeder udefra.

Qaboos bin Said Al Bu Saidi er en af verdens to sultaner (den anden er sultanen af Brunei). Han var med til at vælte sin far ved et kup i 1970 og har således været Omans enehersker i snart 50 år. I hans tid som regent har Oman set betydelig fremgang. Uddannelse er sikret alle, der er bygget flere skoler og universiteter, og alle har adgang til sundhedspleje. Sultanen har ingen børn og var kun gift en meget kort periode som helt ung, derfor spekulerer mange over, hvad der skal ske, når han dør. Nogle kilder siger, at familien vil finde en efterfølger, når tid er.

Tilbage i lejligheden var det rart at se på indersiden af øjenlågene. En tæt pakket og oplevelsesrig dag var forbi!