#thatwanakatree

Wanaka omtales i guidebogen som Queenstown mindre turistede lillesøster. Byen ligger idyllisk ned til søen af samme navn og med bjergene i Mount Aspring National Park i baggrunden. I søen står That Wanaka Tree – ja, det kaldes det altså – og er New Zealands mest fotograferede træ. Det skæve piletræ skulle efter sigende have været brugt som stolpe i et hegn for 80 år siden, men er nu stjerne i egne omgivelser – og fredet – takket være fotografer og sociale medier som instagram. Det lyder måske underligt at køre til en by for at tage billeder af et træ i en sø, men hvis man er i nabolaget, er der ingen vej udenom. At befinde sig i nærheden af Wanaka uden at se That Wanaka Tree er det samme som at rejse til Paris uden at se Eiffeltårnet eller London uden at se Big Ben.

Og lige så stort og hypet som træet og scenariet omkring det er, lige så laid back og behagelig er turen dertil. Ved ankomst til Lake Wanaka havde vi en små femhundrede meter gåtur hen til træet. Vi gik på stranden langs søbredden. Lokale familier havde taget picnictæppet og madkurven med og slået sig ned på sandet. Her var mange små tilløb fra mindre åer og børn og barnlige sjæle havde bygget dæmninger og broer. Solen skinnede og et ungt par var på vej ud i kajak. Store gamle træer raslede med deres blade i vinden og gav L og M lyst til at klatre med deres lave tykke grene. Få turister her og der var på vej ud til træet eller retur. Træet stod, som det gjorde på de billeder, vi havde set af det og tog sig virkeligt godt ud i de smukke omgivelser. Vi havde stort set det hele for os selv. Kun andemor havde travlt med at give sine tre små ællinger en svømmelektion i vandet tæt ved.

På vej tilbage mod autocamperen var det umuligt ikke at stoppe ved de små vandløb. L og M hentede pinde og byggede videre på en bro og hørte ikke, da jeg kaldte. Jeg skulle tisse helt vildt og de offentlige toiletter som lå oppe bagved stranden var lukkede pga. renovation. Janus var gået i forvejen med U, og der var for langt til, at jeg kunne efterlade L og M. Utålmodigt og trippende måtte jeg skrue bissen på. Modstridende fulgte de med og jeg nåede kun lige med nød og næppe at levere på autocamperens toilet uden uheld. Vi havde et par timers kørsel foran os, fordi vi skulle ramme vestkysten senere på dagen, og vi havde lovet L og M at tage i Puzzling World før afgang. På vej til Wanaka havde de set det spændende center igennem bilens ruder og vi havde aftalt, at vi ville køre derhen bagefter. Men nu ville L og M hellere tilbage til dæmning byggeriet. Det var ikke muligt at nå begge dele. Efter lidt famlen frem og tilbage – hvad skulle vi vælge – og en nedsmeltning af M over en sten han gerne ville have, som L havde fundet på stranden, besluttede vi at køre til Puzzling World. Og da den var taget – beslutningen – tilsluttede L og M sig den også.

Puzzling World havde det, som et sted med dette navn måtte forventes at have. Skæve bygninger til finurlige billeder, en udstilling om illusioner, en stor 3D labyrint og en café, hvor alle bordene var udstyret med forskellige hjernevridende puslespil. Tilbage i august var vi på Museum of Illusions, Dubai, så vi købte kun billetter til The Great Maze. Udfordringen bestod i at finde de fire hjørner af labyrinten. De var markerede med tårne i hver sin farve. Over halvanden kilometer forvirrende passager tvinger de fleste gæster til at gå mellem tre til fem kilometer i labyrinten hver dag. Også vores fødder var trætte, da vi efter små 45 minutter havde klaret den. Vi er selvfølgelig en kæmpe overdrivelse. For både min stedsans og min spatiale intelligens er underudviklede som bare fanden, og så kan det jo svært lade sig gøre at finde først tårne og derefter udvejen gennem en labyrint. Næ, flyvelederen var hjernen bag.

Vi var sultne og svedige ovenpå strabadserne og derfor blev en kold Magnum-is vores frokost. Da den sidste mørke chokoladeplet havde ladet livet til vådservietten, satte vi os i camperen og gjorde klar til et længere stræk. Nordpå mod Vestkysten.