De som lever i huller

Det er ingen hemmelighed, at New Zealand spiller en af hovedrollerne i filmatiseringen af J.R.R. Tolkiens Lord of the Rings. På vores rejse igennem landet blev vi mindet om det mange gange. Vi kørte f.eks. forbi Mount Doum på Nordøen – i virkeligheden kaldet Ngauruhoe – som er bjerget, hvor Frodo kaster ringen fra sig i slutningen af tredje film. Og et andet eksempel er lydene fra et af kraterne i Wai-o-Tapu, der blev optaget og brugt til at skabe Mordors lydscener. Hvis man er i tvivl, så skal enhver guidebog nok hjælpe med information om, hvor de forskellige scener blev filmet, ja der findes sågar hjemmesider, der tilbyder rejser rundt i landet med Lord of the Rings-tema som hovedindhold. Janus og jeg kan næppe kalde os dedikerede fans af filmene. Begejstrede seere er mere passende. Og hjemmefra havde vi bestemt os for at hobbitternes hjem, Hobbiton skulle udgøre vores dosis af Lord of the Rings-turisme.

I 1998 ledte instruktøren Peter Jackson efter et sted, som passede præcis til J.R.R. Tolkiens beskrivelser af The Shire i Lord of the Rings. Da han stødte på Alexander Farm – en 1250 hektar stor fårefarm i Waikato på Nordøen – vidste han, at her var den perfekte beliggenhed for hobbitternes hjem. Små bakker iklædt bølgende grønt græs med spredte træer her og der og så langt øjet rakte. Egnen var uberørt. Ingen elmaster, ingen bygninger og ingen veje. New Zealand Army hjalp med at anlægge sidstnævnte og det tog filmset-holdet ni måneder at bygge 39 hobbit-huller. Med ophavsretten som argument blev hele området revet ned og ryddet efter filmatiseringen. I 2009 vendte Peter Jackson tilbage for at filme trilogien The Hobbit. Offentlighedens interesse for at besøge stedet var stor og derfor står der i dag 44 permanente hobbit-huller samt værtshuset The Green Dragon.

Tilbage i Queenstown mødte vi en dansk familie på campingpladsen, som allerede havde besøgt Hobbiton. De delte begejstrede deres oplevelser på det tidligere filmset og proklamerede, at det måtte vi simpelthen ikke gå glip af. De fortalte også, at det var nødvendigt at booke tid til besøget på stedets hjemmeside. Vi skrev det selvfølgelig bag øret, men handlede ikke yderligere på det, da vi på det tidspunkt ikke engang vidste, hvornår vi ville ramme Nordøen.

Et par dage efter vi ankom til Wellington kunne vi ud fra kalenderen og vores returbillet til Dubai regne ud, at d. 5. januar ville passe os at besøge stedet. Jeg gik på Hobbitons hjemmeside og det tog mig ikke lang tid at konstatere, at alle guidede ture den dag var udsolgt. Og dagene op til og dagene efter. Damen i telefonen var venlig og foreslog os at ringe igen på selve dagen, da de af og til oplevede at få afbud. Det råd fulgte vi, og lykken tilsmilede os, da jeg i telefonen fik tilbudt hele tre tider at vælge imellem. To af tiderne var sene og passede os dårligt i forhold til aftensmad og puttetid, så vi valgte tiden kl. 13.05. Janus kommenterede det pudsige klokkeslet. Hvorfor var det fem minutter over et og ikke bare klokken et? Jeg trak på skuldrene, måske var det bare en sjov gimmick eller blot en simpel fejl.

Det skulle vise sig at være helt præcist og rigtigt. Hobbiton er nemlig mere end bare hobbitternes hjem og et tidligere filmset. Det er også New Zealands tredjestørste turistattraktion med over en halv million besøgende om året. Det betyder, at de tilbyder turister guidede ture i området hvert femte minut og det var forklaringen på vores 13.05-tidspunkt. På parkeringspladsen smurte vi et par hurtige madder, og jeg forsøgte at få U til at sove i bæreselen. Jeg gik ned ad en grusvej i udkanten af parkeringspladsen, men blev hurtigt viftet tilbage af en medarbejder. På parkeringspladsen var der selvfølgelig ikke ro. Biler og folk ud og ind, og U protesterede. Klokken nærmede sig et, så jeg måtte opgive, og vi gik ned til mødestedet, hvor vi skulle finde vores guide og stige på en bus. Gruppen som vi skulle følges med talte 40 personer, og der var – selvfølgelig – en anden dansk familie foruden os. Hvor har vi stødt på mange ligesindede fra vores moderland på vores tur rundt i New Zealand. Det er lige dele sjovt og hyggeligt og lige dele altså-kan-man-ikke-få-lov-til-at-rejse-i-fred? Vores guide – en ung amerikansk mand med midlertidig arbejdstilladelse i landet – vidste alt, hvad der er værd at vide om J.R.R. Tolkiens univers. Han fortalte om området, Peter Jackson og filmatiseringen af The Lord of the Rings ned til mindste detalje. Hans karseklippet frisure og kommanderende toneleje fik mig til at tænke på det amerikanske militær, og der var da også en af gangene, hvor han kaldte vores gruppe sammen, jeg måtte styre mig for ikke at gøre honnør og råbe: ”Yes, sir, yes!” L og M kender ikke Lord of the Rings, men vi fortalte dem om de små hobbitter. De lyttede interesserede og var meget betagede af det lille samfund, som The Shire er. Hobbitternes små huller er i børnestørrelse og det morede L og M sig meget over.

Sidst på eftermiddagen kørte vi til en lille plads med udsigt til Waikato River og slog os ned for natten. Efter en omgang tøm-køleskabet-mad var det på tide at krybe til køjs for sidste gang i autocamperen. Jeg følte mig overhovedet ikke klar til at vores rejse havde nået sin ende. Janus havde det på samme måde. New Zealand havde overgået vores forventninger, og det er stort, for de var høje! Vi følte os ikke færdige med at udforske naturen og blive klogere på historien og kulturen. Og dertil lagt den frihed og fleksibilitet som camperen havde givet os på vores rundrejse, det var fantastisk! Men vores hverdag med skole og arbejde ventede på os i Dubai, og der var ikke andet at gøre end at hanke op i børn og North Face-tasker og indstille gps’en en sidste gang. Auckland Airport. Vi sov heldigvis størstedelen af den 16 timer lange flyvetur, og da vi endelig landede uden for townhouse 930 var gensynet glædeligt.